|
№ |
2027 |
музикална
класификация |
Песен |
тематика |
Обичайна |
форма |
Триредична с рефрен (R) |
размер |
Пет шестнадесети |
фактура |
Едногласна |
начин на изпълнение |
Солово изпълнение на песен |
функционална
класификация |
Ритуални (календарни обичаи) |
битова функция |
Коледарска |
изпълнява |
Илия |
етнос |
Българска |
родно място на
изпълнителя |
Добрина |
фолклорна област |
Североизточна България |
околия |
Провадия |
година на записа |
1964 |
място на записа |
Добрина |
записвач |
Михаил Букурещлиев |
архивна сигнатура |
226.3621 |
начин на записване |
Магнетофонна лента |
артефакти/типология |
Автентична |
архивна обработка |
Опис и дешифрация |
заглавие и текст |
Добри чобан стадо мамиДобри чобан стадо мами(хей, Добри, коладе ле,мой Добри, коладе ле+)мами си го татък горе,татък горе в планината,в планината, в равнината,срещум среща Божа майка
|
теренни бележки |
Тб: Ист св: Селото има около 350 къщи. През турско време сее казвало Жвездаркево. Чисто българско село, почти няма примес от другаде. Няколко семейства има от Одринско, но те са"Почер..или вече"/Бо: не се чете/ .Об: Описание на обичая "Камила" срещу Васильовден:До 1947г. са коледували, а за Василовден "максирват се склопки", на главите си слагат кожа, кратуни, най-различни неща. Срещу Васильовден ходят тези маскирани хора и ги наричат"камили". Камилите са на една група. Който командва камилитее "аджи баба". Той си има булка, която суровака стопанина.Камилата я гъта на земята аджи бабата и той я лекува и кадятоколо камилата. Булката е на арапина и той я варди да не яоткраднат. Каквото съберат, остават на читалището и един моабет си направят. Този празник става на вечерта срещу Васи-льовден до другия ден.не сполая = не послуша |
забележка |
МБ.72.1.29. /ан.-оп. МГП зв.оп. ИДК/с. Добрина Провадийско Вн СИБИлия Добрев Генов 1913Ф: На чобанинОбр: Дешифрирала Радка НиколоваЗвр: e2 d2 c2 h1 a1 /g1/Ицф: d2 - g1, d2 - a1 |