WebFolk.BG представя музикалното фолклорното изкуство на България

Мултимедийна база данни
за българска фолклорна музика


View the English version of this DB Record

КАРТОН НА ЗАПИСА

фото/ноти

5682
музикална класификация Песен
тематика Из овчарския живот
форма Двуредична с R с : на редовете
размер Седем осми
фактура Едногласна
начин на изпълнение Солово изпълнение на песен
функционална класификация Не посочена
битова функция Няма данни за функция
изпълнява Мария
етнос Българска
родно място на изпълнителя Обидим
фолклорна област Пирински край (Югозападна Б-я)
околия Разлог
година на записа 1933
място на записа Обидим
записвач Иван Кюлев
архивна сигнатура 277.5107
начин на записване Ноти (графично изображение)
артефакти/типология Автентична
архивна обработка Няма обработка на този етап
заглавие и текст Саракинко варай малка моме

Саракинко (варай+) малка моме /2/

овчар свири (варай+) в долну поле /2/
теренни бележки Тб: Ист св: /За с. Обидим/ От митичното славянско полубожест
во Обид. В полите /източните склонове/ на Средния Пирин с
много езически и християнски религиозни названия на местнос-
ти с дълбока древност. Участвало в църковни и политически
борби, докрай горено - 1903 и 1913г. Между 1850 и 1860 имало
килийно училище при калугера поп Малчо, нарочно доведен от
Хилендар. Старата метода непрекъснато продължавала до 1887г.
Оттогава новата българска метода за първи път от Павел Попди
мов от с. Скребатно, свършил в Румелия педагогически курсове
прилагана 4 години. От 1891г. е учител Иван Кюлев, 22-г.,
който за пръв път образува там на 3 гласа хор. В разни годи-
ни е имало там и класове.
ОБИДИМСКИ ЛЕГЕНДИ:
Папазгьол /Попово езеро/ - намира се на около 2000м над
м.р. с диаметър около 1,5 км, със скалист малък в средата ос
тров, слабо ораснал. На запад се издига Момин двор с пресе-
чен конус, покрит рядко със слаби красиви цветя. На юг е про
ходът за Мелник Демиркапия. На изток е Джангалица, а на се-
вер Мангър тепе и Безбог. Верва се, че местото е "стопанито"
и царува лош дух. Некога лошият бог се е къпал в езерото и
сестра му простирала платната си по западния връх, затова се
нарича Момин двор. Джинго и Бесбог гледали отдалеч завистли-
во. Лошият бог, когато се разсърдвал гърмел, трещел, изсип-
вал водата от езерото, която отвличала всичко надоле. Но до-
хожда християнството и поп със светена в бакърче вода, поръс
ва езерото. Разлютил се богът, свива виелица и всичката вода
от езерото полетела из урвите надоле, всичко било свлечено и
всичко живо унищожено. Богът избегал, но водата е още "стопа
нита". Понекога нощем излизал черен овен и прилъгвал стадата
на наблизо нощуващите овчари и целото стадо се издавяло.
По предание тук дохождали хората на поклонение и колили
курбан1 /според руският фолклорист А. Фамицин полубожествата
от култа на бог Перун са Обид, Гостун, Влас /Волач/ и др., а
богини - сестра му Перуната, Дива и др. В източните поли на
планината е с. Обидим, а срещу него от левия бряг на Места е
с. Гостун, имена на божествата Обидим и Гостун. Под Папаз-
гьол е могилата Бесбог по името на бога от култа на Перуна.
Още по-надоле е котловината Дивиловица между Обидимско и До-
бринишко землище - от богинята Дива, пак Перуновият култ. Пе
рунови названия на местности има в Пещерско, а в Русия Киев,
Псков и др./. По подражание дори и турците от Сер, Солун и
Кавала дохождали и клали курбан. И досега стари хора разпра-
вят, че дохождали турци на поклонение. Посочват се остатъци
от огнищата по Мангър тепе над Бесбог, дето пекли курбаните.

ОБИЧАИ В С. ОБИДИМ Об:
Култът в чест на бога Перун е доста развит. За Коледа до
карват специално стар дъб на огъня, за да не гасне. Срещу Ко
леда готвят от всички видове плодове ястия, като закърмят с
тях и добитъка. Населението е много суеверно.
забележка 1.песен /ан.-оп.РН гр.ПКЛ/
Звр:Еолийски тетрахорд
Ицф:ла-1 до-2 ла-1
Тмп: Adajio
с. Обидим Разложко Бл ЮЗБ /Пирински край/
баба Мария Кюлева 1843
Бо: Записвачът е отбелязал, че с. Обидим е Неврокопска око-
лия. Песните са записвани в различни години /1933, 1934/
но възрастта на информаторката е посочвана винаги като
90г.

View the English version of this DB Record