|
№ |
8143 |
музикална
класификация |
Песен |
тематика |
Обичайна |
форма |
Четириредична |
размер |
Две четвърти |
фактура |
Едногласна |
начин на изпълнение |
Трима изпълнители |
функционална
класификация |
Ритуални (по повод) |
битова функция |
На сватба |
изпълнява |
Алберт |
етнос |
Еврейска шпаньолска |
родно място на
изпълнителя |
София |
фолклорна област |
Непосочена |
околия |
Института - непосочена |
година на записа |
1962 |
място на записа |
София |
записвач |
Николай Кауфман |
архивна сигнатура |
203.3184 |
начин на записване |
Магнетофонна лента |
артефакти/типология |
Автентична |
архивна обработка |
Опис, дешифрация, препис |
заглавие и текст |
Поку ли датиш ла ми консуегре
Поку ли датиш ла ми консуегре, /2/
поку ли датиш а ла вуестра иже,
вуестра иже ла ке рида.
- Йо ли ди сйети фистинис,
уну ки си троки када дийе.
- И не ес поку ла ми кунсуегре,
|
теренни бележки |
Тб: Алберт Ниньо живял в еврейския квартал - Одрин-Позитано. По прякор на баща му - Банго. Песните знае от майка си и от околната му среда. Изпълнявали са се към 1917 до изселването на евреите. Майка му му казвала, че ги е учила от майка си, баба си и пр. Семейството му по бащина линия около 10 поколения са родени в София. Родът на майка му е от Чирпан. Произходът на техния род е от Цариград. Но песните на майка му са учени в София от софийските евреи.
Об: Описание на "Сватба":
Сватбата се започва 1 седмица преди деня на сватбената церемония. По време, когато се излага чеиза на показ в специална стая у булката. Тогава тържеството ставало в събота /до 1917-18 г./ след това в неделя. Надвечер са събират сватовете, момчето с другарите си. Тогава се дава зестрата в копринена кърпа на момчето. Момчето с особен ритуал я предава на баща си. Пеят всички - мъже и жени специални за случая песни.
Изнасяли дара на файтони. Пеели се всякакви песни. В къщага на момата чакат годеника да я изведе. Пеят се различни сватбени песни без ред. Годеникът идва със сузбин /кум/. Кумове са родителите на момчетс или по йерархия - синовете. Когато ще излиза момата от къщи бащата я опасва "ланкушако". Бащата стяга коланчето на сватбената рокля и я дарява с пари и пожелава щастие. Майката за пръв път поучава кака да се държи през първата брачна нощ, със снахи и пр. Тук не пеят песни. От дома на момата отиват в синагогата. По пътя не се пеят песни. Понякога се придружават от чалгии.
Когато стигнат в момковата къща спират на прага, предлагат им огледало да се огледат. Свекървата поднася огледалото и чака вода. Двамата пият вода и изливат чашата с вода да върви по вода. След две стъпки изнасят бяла кокошка с бял петел и се прави "капора" /курбан/.
|
забележка |
НК.156.1.1. /ан.-оп. МГП зв.оп. ИДК/
Записи, правени в Института, София
Алберт Леон Ниньо 1910,
Ревека Рахамин Бело 1915 и
Дора Ашер Ниньо 1915
Обр: Дешифрирал Николай Кауфман
Тмп: 1/2 = 88
Звр: e2 d2 c2 h1 a1 gis1 f1 e1
Инц: e2
Фин: e1
Гпт: a1
Дпт: a1 e1 |