| General info | Administration | Departments | Libraries | Journals | Folklore Database | Links | 
Bulgarian Musicology - online
Year XXV 2001 Book 2
Claire Levy
Preface to the Present Publication p.5
Philip Tagg 
  
    High and Low, Cool and Uncool:  
aesthetic  and historical falsifications 
    about music in Europe         p.9 
  
Lubomir Kavaldjiev 
  
    The Third Wave and the Popular
Music   (four models observed in the musical culture  development)      
p.19   
Franz Krieger 
  
    One more Grammy for Whitney Houston: 
  annotations to musical roots and musical identity in  the era of globalization       
  p.46 
Claire Levy 
  
    Playing on Repetitive: creativity 
 in popular music/culture        p.55 
Rosemary Statelova 
  
    Roma Participation in Producing 
Local  Popular  Music in Bulgaria Today: 
    ethnomusicological approach       
 p.67  
    
    To Top 
Feza Tansug 
  
    Cross-Border Flow of Popular Culture: 
  redefining cultural boundaries and 
    traditions in Bulgaria and Turkey         
  p.73 
Yetkin Ozer 
  
    Modern Sounds and Traditional Images: 
  new trends in Turkish folk music and a video analysis       p.78 
  
Ulrich Dieter Einbrodt 
  
    The Internet Musician. From Trackers, 
  Sequencers, Software-Synthesizers,Virtual Sessions and MP3 Files: changes 
  in music production and distribution       p.83 
Barnard Turner 
  
    America’s Band [again]: the mid-seventies 
  Beach Boys and pop music as 
    re-positioning       p.98 
  
Rossitsa Draganova 
  
    MP3 or the Changing Patterns of 
Music  Making and Music Perception 
    (one non-specific example)      
 p.111  
Elisaveta Valtschinova-Tschendova 
  
    The Difficulty of Not Being Yourself 
  (stage and repertory transformations of the wedding orchestras and the Balkan
 traditional instrumental practice)       p.118 
    
    To Top 
Lozanka Peycheva 
  
    Seeds from Bulgaria in the Field
 of  World Music       p.128 
Ventsislav Dimov 
  
    On the Musical Collage as an Approach 
  in World Music      p.138 
Yosef Goldenberg 
  
    Folk Songs Recordings in Israel      
  p.148 
David Lloyd 
  
    Mercury Models: distortion of language 
  and identity in new heavy metal      162 
Kirsten Kearney 
  
    Playing Monopoly with the Academics      
  p.167 
Georgi Lozanov 
  
    The Impact of Popular Music on
the   Language of the Media      p.174 
John  K. Novak 
  
    The Musical Depiction of Hope in
 Three  Christian Pop Songs       p.181 
Gencho Gaytandjiev 
  
    From Trivial to Original: the synthesis 
  in the practice of Kou-Kou Band       p.202 
АМЕРИКАНСКИ БЕНД: "БИЙЧ БОЙС"  ОТ СРЕДАТА НА СЕДЕМДЕСЕТТЕ 
  И ПОПМУЗИКАТА КАТО ПРЕСИТУИРАНА РЕАЛНОСТ 
    Барнард Търнър 
    Национален университет, Сингапур 
От самото си начало съвременните изследвания на популярната 
  музика се занимават с аспекти на възприемането (Адорно, "Теория на слушателя") 
  и повторението (вж. напр. Мидълтон). Макар и нито една от тези категории 
 да не е намерила своето приложение в качеството си на специфично фундаментална 
  терминология спрямо дисциплината, тяхното пресичане има неотменно методологическо 
  значение във всеки анализ. С мисъл за подобно съпоставяне, съобразено с 
целите в случая, докладът насочва вниманието към глобализацията на американската 
  музика и прераждането на рок-групата Beach Boys в средата на 70-те години, 
  когато съставът започва да става известен като "американски бенд" - етикет, 
  нелишен от ирония, като се има пред вид още по-голямата интернационална 
слава на групата по това време , относителната пасивност на главния член на
групата Брайън Уилсън, както и репертоарният избор на бенда. Наред с дискутирането
  на песни, между които "Sail On, Sailor" (1973), "It's O.K." (от "15 Big
Ones",  1976), и две неиздадени тогава песни на Брайън Уилсън ("It's Over
Now" и "Still I Dream of It"), се атакуват някои трайни предубеждения относно
"пакетирането"  на бенда и на американската популярна музика, замествайки
ги вероятно с други.  
    
    To Top 
Интернет-музикантът. Тракери, секуенсери, софтуерни 
  синтезатори, виртуални сесии и МР3 файлове: промени в музикалната продукция 
  и разпространение 
    Улрих Дитер Айнброт 
    Институт за музикознание при Университета "Йустус Лиибиг", 
  Гисен, Германия 
Допреди десетина години музикантите, които искаха да записват 
  музиката си трябваше да инвестират в инструменти и скъпа техника. В днешно 
  време персоналният компютър с връзка в интернет предлага изключителни и 
далеч по-евтини възможности в това отношение. Безбройните интернет адреси 
предлагат свободен достъп и обмен на разнообразни програми за записване, тракери
и синтезатори за интерактивно музикоправене, с които музикантите могат да
развиват собствените си творчески идеи. Интернет доставя и новия MP3 формат
за аудио файлове, което революционализира продуцирането и пазарната дистрибуция.
Докладът разглежда спецификата в разнообразието от предизвикателства на новите
технологии, пред които днешният интернет музикант е поставен. 
    
    To Top 
The Difficulty of not Being Yourself (stage and repertory 
  transformationS of the wedding orchestras and the Balkan traditional instrumental 
  practice) 
    Elisaveta Valtschinova-Tschendova 
    Institute of Art Studies - BAS, Bulgaria 
Since 1985 there have been created festivals of the wedding 
  orchestras or groups for instrumental folk music in Stambolovo. Even in 
this way, observing strict reulations and directions, the unique qualities 
of the musicians show. The followers of the most successful folklore musicians 
  from the 1930s and the 1940s have appropriated the best traditions and developed
 a spefific perforamance style of their own. To name a few among them, Hassan
 Chincheri (the violin player and composer), the family of Budakovi, the
accordion  players Boris Karlov, Ibro Lolov, Petar Ralchev, Traycho Sinapov,
 Ivan Milev,  the clarinet players Dimitar Paskov-Tigara, the family of Malakovi,
 Nikola  Iliev, Fekata, and the most successful - Ivo Papazov (Ibryama),
the  groups  from Trakia "Parvomayska", "Lenovska", "Sadovska", "Konushevska",
 "Kanarite",  the group from Russe "Horo", etc. New instruments are introduced
 in these  bands - guitar, electric organ, modern percussions. The old winds
 seem to  have grown obsolete, being replaced by the brilliance of the new
 ones. The  prominent wind-musicians join mixed orchestras. In North Bulgaria,
 though,  purely wind bands still exist. Professionally trained musicians
usually take  part in them. They work in military wind bands and in their
free time make  some extra money at wedding parties and other celebrations.
With their music  they obey the unwriten laws which characterise the playing
of the Balkan chalga, as early as its initial distribution on the Bulgarian
lands from the middle of the last century to the present day. Their repertoire
is completely subjected to the taste of those paying for it even when in
discrepancy with the artistic taste of the performers. Nowadays, alongside
with the horo dances, predominant are the hits of the Balkan ethnopop, of
a music of a popular song type, based on common Balkan musical sources.
    What defines them refers to their overall activity, the 
 repertoire and the manner of playing. This bring together all chalga bands 
 and include them as well in a new wave of the modern popular instrumental 
 folk practices.  
    
    To Top 
ТРАНСГРАНИЧНИЯТ ПОТОК НА ПОПУЛЯРНАТА КУЛТУРА: ПРЕДЕФИНИРАНЕ 
  НА КУЛТУРНИТЕ ГРАНИЦИ И ТРАДИЦИИ В БЪЛГАРИЯ И ТУРЦИЯ 
    Феза Танзуг 
    Кодж Юнивърсити, Турция 
Интеграцията със световната икономика поставя пред развиващи 
  се страни като България и Турция необходимостта от реинтерпретиране и реконструиране 
  на значенията на културни факти, традиции и символи, "внесени отвън", с 
оглед на еволюцията на националната идентичност и преосмислянето на културните 
граници. Пример в този смисъл е дифузията на популярна музика в Турция след 
втората световна война, поела американски и британски влияния. Преди това 
популярната музика в Турция се гради върху три традиции с корени в 19 век: 
1) градска популярна музика, наричана "turku", която е повлияна от турски 
фолклорни песни; 2) стилизиран, комерсиален тип лека музика, наричана "piyasa 
musikisi"; 3) забавна музика, съдържаща популярни песни  (sharki)  и танцови 
мелодии (oyun havasi, kцcekce). Модернизиращите интернационални традиции въвеждат
в Турция широко разнообразие от електронно продуцирани стилове и жанрове
(плод на американската и британската звукозаписни индустрии) като блус, фолк,
рок или пънк.  Докладът изследва въздействието на популярната музика, проникнала
в страната благодарение на международната звукозаписна индустрия. Емпиричният
материал в случая визира Истанбул и други турски градове от 1995-1996 година.
Наблюденията - както лични, така и на други изследователи, - сочат, че социалното
приемане на иновационна популярна музика, навлизаща в Турция, се стимулира
от младежките субкултури върху основата на символното значение, конституирано
чрез мас медиите. Аргументира се заключението, че в процеса на тази дифузия
се разграничават четири етапа: 1) консумация през 50-те години;  2) имитация
през 60-те и началото на 70-те години; 3) де-англоизация през 70-те; 4) ре-етнификация
 през 80-те и 90-те години. 
    
    To Top 
From Trivial to Original: The Synthesis in the Practice 
  of Kou-Kou Band 
    Gencho Gaytandjiev 
    Institute of Art Studies - BAS, Bulgaria 
Based on the Keith Negus' idea distinguishing three types 
  of popular musicians - genericists, pastichists, and synthesists (Negus 
1996) - , the paper is focused on the music of Kou-Kou Band, one of the icon-bands
  in Bulgaria during the 1990s, which can be qualified, in general, under
the  label of "world music", and also as a kind of ethno-rock. Seen as a
specific  synthesis of different genre, style, and a variety of ethnic musical
sources  drawn from Bulgaria, the Balkans, the European, the Oriental, the
established  and the alternative, the folk and the non-folk, blues, jazz, 
rock 'n' roll,  and latino, the band is analyzed in terms of its dialogical
and alternative  cultural potential giving a birth to new developments in
today's popular music which features a fascinating interplay between the
global, the local, and the concept of the music irony, innovates the trivial
idiomatic language,  and questioning however the idea of the national identity
as a frozen category.  
    
    To Top 
ЗАПИСИ НА ФОЛКЛОРНИ ПЕСНИ В ИЗРАЕЛ 
    Йосиф Голденберг 
    Еврейски университет - Йерусалим, Израел 
Т. нар. фолклорен  песенен репертоар в Израел е предимно 
  авторски. Създава се преди основаването на държавата Израел и продължава 
 да нараства след 1948 година. Само част от този репертоар оцелява в съвременната 
  практика чрез записи от 70-те и 80-те години. Тяхното издаване съвпада с
 разпространението на поп и рок музика в Израел. Изследването на тези записи
  разкрива осезаема разлика в мисленето между старото и новото, което се
илюстрира   по различни начини: от иронични цитирания до опити да се възстановят
по-стари   изпълнителски практики. Между тези крайности, редица записи актуализират 
 атмосферата на старите песни с оглед да станат по-достъпни за съвременната 
 публика, например с помощта на инструментариум, ритъм и хармония, които внасят
 по-"западно" звучене. Други фактори при създаването на новите записи на
тези  песни включват необходимостта да се съхранят позабравени песни (песни 
на "пионерите" например), легитимиране на популярната култура (напр. "улични 
песни"), комерсиален потенциал, както и политиката на държавните медии. Записите 
на този репертоар са многобройни до началото на 90-те години, но в последните 
години те постепенно намаляват. Изследователската задача в случая е да се 
постави въпросът за континюитета и промяната във връзка с интерпретирания 
репертоар. 
    
    To Top 
Игра на монопол с учените 
    Кирстен Кирни 
    Стърлинг Юнивърсити, Великобритания 
Докладът изследва ефекта от разширяване обхвата на "поезията", 
  включваща стихове, извлечени от различни музикални жанрове.  С помощта на
 един критичен поглед към представите за йерархия в литературата се аргументира 
  приемането на устната поезия като валидна и интегрална част от литературния 
  канон. Разработва се концепцията за пресичане между поезия и песен. Изследват 
  се корените на двата жанра и се поставя под въпрос дуализмът, рефлектиращ 
  в тях. Върху материал от Хавелок, Онг и изследването на Рут Финеган се изследват
 представите за устната традиция и привилегироваността на писания текст пред
 изречената дума. Централно изследователско внимание е отредено на Ван Морисон,
 певец и автор на песни от Северна Ирландия, чието творчество може да бъде
 сравнявано с това на поети-бардове като Боб Дилън и Ленард Коен, вече широко
 вписващи се в литературните канони. Разглеждайки популярната песен и като
 "литературно поле", докладът аргументира признаването на Морисон като "устен"
 поет и разглежда взаимодействието между дума, музика, звук и тишина, наблюдавано
 в неговото творчество. Поставят се също така методологически въпроси в изследването
 на песента като поезия с надежда за тяхното актуализиране. 
    
    To Top 
ОЩЕ ЕДНО ГРАМИ ЗА УИТНИ ХЮСТЪН: БЕЛЕЖКИ ЗА МУЗИКАЛНИТЕ 
  КОРЕНИ И МУЗИКАЛНАТА ИДЕНТИЧНОСТ В ЕРАТА НА ГЛОБАЛИЗАЦИЯТА 
    Франц Кригер 
    Институт за джаз изследвания - Университет за музика
и  драма,  Грац, Австрия 
Уитни Хюстън е певица с безспорна световна слава. Още първият
щ албум от 1985 година е продаден в тираж над  23 милиона. На последните
  Грами певицата печели поредна награда в категорията за дамски ритъм &
  блус за песента It's Not Right But It's Okay. Песента е пример за широко
 разпознаваем в днешната музика стил, който сякаш говори за липса на индивидуален
 музикален език. Един по-внимателен анализ разкрива впрочем, че песните на
 Хюстън имат осезаема връзка с музикалната богослужебна традиция на черните
 американци. Докладът е опит за по-задълбочен анализ на вокалните техники,
 наблюдавани в стила на Хюстън, и тяхната връзка с определен тип традиционна
 практика, както и на следствията от интернационализирането на този стил,
рефлектирали върху измененията в музикалната идентичност в контекста на съвременната
глобализация. 
    
    To Top 
Playing on Repetitive: Creativity in Popular Music/Culture 
  
    Claire Levy 
    Institute of Art Studies - BAS, Bulgaria 
Though already acknowledged in modern humanities as 'music 
  that matters', contemporary popular music is often studied mostly on the 
 ground of its extra-musical rather than on its intra-musical qualities. Usually,
 such a neglecting is a result of the still prevailing attitude among scholars
 (especially in musicology) who - even ready to appreciate popular music's
 social significance - note the inferiority of the 'music itself' and re-produce
 in fact a mis/wrong-understanding of the specific logic, tools, priorities,
 meanings and values, articulated in popular music practices. 
    This paper aims to identify a concept, hopefully applicable 
  in distinguishing and understanding popular music 'as both music and culture', 
  which I name metaphorically playing on repetitive. Employing the concept 
 of the 'changing same' (Gilroy 1993), I am going further to outline specific, 
  priority aesthetic attitudes shifting the ideas of artistic complexity and
 creativity in major 20th century music practices which favor - in general, 
  and in one by no means historically accelerated way - the repetition. 
  
    The discussion is based around reflections on the music-narrative 
  vs. the music-process, the repetitive vs. the shocking new, the communication 
  vs. the alienation, the signifying and the playing as a from of resistance. 
  In addition to the obvious impact of African and African-American derived 
  practices giving priority to the category of repetition, I consider as well
 the parallel fuel for such aesthetic shifts coming both from other 'marginal',
 traditional or ethnic minorities music practices and from innovative technological
 flow, outlining, after all, an Alternative to Modernity rooted in the European
 Enlightenment. The Alternative is seen as stimulating folk-like, neo-syncretic
 cultural forms, based on the repetitive rather than the shocking innovation,
 the playing rather than the fixed opus, the conventional rather than the
autonomous, the circular rather than the linear, the dialogical rather than
the monological, the shared performing and participation rather than the
alienated music making, the intertextuality rather than the single textuality,
the passing temporality rather than the idea of eternal universality, etc.
While being aware of the limitations of one only concept in distinguishing
  the peculiarities in the variety of popular music styles, the discussion
 on the playing on repetitive  would give possible insights into basic artistic
 approaches shaping the specific creativity observed in dominant 20th century
 popular music styles. 
    
    To Top 
МОДЕЛИТЕ НА МЕРКУРИЙ: РАЗРУШАВАНЕ НА ЕЗИКА  И ПРОБЛЕМЪТ
  ЗА ИДЕНТИЧНОСТТА В НОВИЯ ХЕВИ МЕТЪЛ 
    Дейвид Лойд 
    Албърта Юнивърсити, Канада 
Докладът насочва вниманието към съвременни хеви метъл рок
групи, разглеждани в духа на "постмодерното", описано в критически трудове
  на Жан Бодрийо. Осезаемата връзка на днешните медии с популярната култура
  е причина тя да бъде често разглеждана  като "симулативна репродукция на
 репродукцията". В случая се използва музиката на групите Корн и Дифтоунс,
 за да се разкрият аспекти на новия хеви метъл  и на парадоксите, присъщи
в контекста на постмодернизма. Вниманието се насочва по-специално към проблема
 за дезинтеграцията на езика и идентичността. Абстрактните стихове и интензивната
 повторност в музиката на Дифтоунс, както и не-езиковите изричания в музиката
 на Корн, говорят за начина, по който музикантите се отнасят към своеобразното
 изсушаване на значенията в техния език. Семантичното кодиране на стихове/думи
 губи значението си поради ускореното обръщение на думи, образи и информация
 в условията на свръх натоварената знакова обмяна, характерна за хипер-капитализма
 на  Северна Америка. 
    
    To Top 
SEEDS FROM BULGARIA IN THE FIELD OF WORLD MUSIC 
  
    Lozanka Peycheva 
    Institute of Folklore - BAS, Bulgaria 
The Bulgarian trace in World Music can be followed in several
directions. 
    Foreigners perform Bulgarian folkore in two ways: copying 
  and free interpretation.The Bulgarian musical materal, used as a raw material 
  in the global pop music, is connected with the approach of folklorism and 
  the philosophy and technology of collage. Such meetings of the local and 
 the global, like for instance, the participation of the choir "Mysteries 
of Bulgarian voices", trio "Bulgarka", in projects of foreign stars (Kate 
Bush, Re Lema, "U 2", and others) can be defined as a patch in the foreign 
musical collage.The mechanical inclusion of separate Bulgarian voices, songs 
and tunes in a new foreign work is of the same type as well. In both cases 
the arrangement absorbs the vocal original. 
    The participation of  Bulgarian master musicians in the 
 industry of World Music is followed, too. It traces another type of presence 
 - an active one, as well as another type of musical product - not a mechanical
  mixture, but a new synthesis. 
    Observations on the musical meetings between the Bulgarian 
  and the global also include the role of musicians from other ethnic groups 
  (Ivo Papazov, Yildiz  Ibrahimova, etc.) as well as the interpretation of
  some ideologems and complexes in the attitude to this phenomenon. 
 
    
    To Top 
THE IMPACT OF POPULAR MUSIC ON THE LANGUAGE OF THE MEDIA
 
    Georgi Lozanov 
    Sofia University "St. Kliment Ohridski", Bulgaria 
 
This article analyzes the functions of the popular music 
  language on The Horizont Bulgarian National Radio Channel in the years of
 Communism, which it identifies as deconstructivist in relation to the ideological
 contents in the language of journalism.  The process is being related to
the postmodernist deconstructivist strategies and explained with both the
material nature of popular music as referring to the daily round and the
nature of radio broadcasting as a "background media", which subordinates
 listening to the listeners' momentous predilection, leaving them in the
domain  of privacy.  Subsequently, the Horizont Channel established the economics
 of freedom unknown to the other totalitarian media and later transferred
to and adopted by the post-Communist private radio stations. 
    In this situation both the verbal and the musical language 
  transcend their critical oppositionality to create a type of "DJ-journalism" 
  revealing the archetypal nature of radio as related to tribal dance.  Such
  a journalism capitalizes upon the chronotopes of disco and the media and
 determines the state of communications that integrates the new post-ideological
  generations. 
    
    To Top 
The Third Wave  in Popular Music (four cognitive models
  observed in the musical culture development) 
    Lubomir Kavaldjiev 
    Institute of Art Studies - BAS, Bulgaria 
Popular music emerged still at the down of the civilizations 
  and I relate to the term in its broadest sense. As a subject of specialized 
  scholar research it has been introduced only after the mid-20th century. 
 Drawing on the complementary categories of the popular and the elite, I am
 trying to describe, explain, and prognosticate the changes in the musical 
 development from the perspectives of different, competitive cognitive models. 
 A starting point here is the A. Toffler's metaphor of the three civilization 
 waves - a model I have related to in my research work over the last three 
 decades. I interpret this model in its liberal and optimistic aspect, preferred 
 by its author himself. In addition, I introduce four cognitive models: three
  of them relate to the development (DI, GIER, SDS1) and one -  to the cultural
  functionality (TIEM). I interpret them as complimentary in the whole field
  of contemporary musical culture. Here these models are discussed briefly
 and in the context of the status and the developments of popular music at
 the border between 20th and 21st centuries. The extrapolation of all these
 models leads to a common conclusion which I conceptualize in the hypothesis
 according to which we are contemporaries of unseen in the last five centuries
 fundamental transition in the musical and cultural development. The history
 knows only two other shifts of similar significance: the emergence and the
 spreading in Europe of the Christian civilization and the emergence of the
 industrial (civic) society. From this point of view today we can distinguish
 at least two types of co-existing popular musics: the one of the nationally
 or regionally oriented industrial society and the one of the global information
 society. The first type is popular among audiences having attitudes to local,
 national, ethnic, and religious genre values, established under the power
 of the tradition and the market. Usually it belongs to the affirmative cultural
 practices and the establishment in the industrial society. The second type
 is popular among the "population" of the Global village and is understandable
 only in the context of the attitudes to the globalization. 
    
    To Top 
МУЗИКАЛНОТО ИЗОБРАЗЯВАНЕ НА НАДЕЖДАТА В ТРИ ХРИСТИЯНСКИ 
  ПОП ПЕСНИ 
    Джон К. Новак 
    Нордърн Илиноис Юнивърсити, САЩ 
Надеждата като вид емоция е често интерпретирана тема както
в 
    инструменталната, така и в музиката с текст. Изследването 
  в случая се опира върху доводи на Матесон, Ханслик и Майер, както и върху 
  някои по-нови дискусии относно въздействието на музиката от полето на анализа 
  на популярната музика. Надеждата се третира като мисловен процес, емоция 
 и добродетел, т. е. в по-широкия смисъл, в който философи, теолози и музикални 
  теоретици обикновено я определят. Докладът анализира аспекти на три песни 
  от християнската музика, станали популярни чрез "crossover" изпълненията 
 на вокалиста Ами Грант. Текстовете на тези песни третират различни типове 
 безнадеждност (страх, отчаяние, разочарование), която после прогресира в 
надежда. Изследват се начините, по които текстът и формата на песните се различават
значително след като Грант опитва, успешно впрочем, да достигне една по-широка,
светска публика. 
    
    To Top 
Модерни звучности и традиционни образи: нови насоки 
  в турската фолклорна музика и анализ на видео-продукция 
    Йеткин Йозер 
    Докуз Ейлюл Юнивърсити, Турция 
Понятието комуникация, разбирано най-вече като послание, 
  свързващо "подател" и "реципиент", дава теоретична основа за изследването 
  на музикалното видео и неговото въздействие върху маркетирането на аудио 
 продукцията. Дискутира се предположението, че музикалното видео е не само 
 комуникационно средство, но и вид визуална изразност на музиката, което дава
 на музикантите други възможности в изпълнителското поле. Понятието изразност
 се интерпретира като мисъл и емоция, събрани във вид медиум независимо от
 това дали са "комуницирани". Начините, по които самите музиканти се поставят 
 и оглеждат в собствената си видео продукция, и ролите, които те изпълняват 
 в процеса на продуциране, могат да бъдат третирани като поведения, плод на
 собствените им представи и въображение по отношение на тяхната музика. Изследователската
 задача в случая е да се аргументира анализът на музикалното видео с опора
 върху проучване на турски фолклорни музикални видео продукти. В този смисъл
 проучването помага да се разграничат две опониращи си насоки в изпълнителското
 поле: 
    1) Нео-традиционализъм, наблюдаван сред музиканти, чийто 
 опит е свързан с миграцията от селото към града и предполага съхраняване 
на определени черти на традиционната фолклорна музика. Във видео продуктите 
от този тип се забелязва, че визуалните образи илюстрират ориентация към традицията;
2) Де-автентизация, наблюдавана сред родени в града музиканти, които изпълняват
фолк песни без мисъл за някаква автентичност. Тази насока намира своята видео
изразност главно в моделите, използвани от поп певци със западна ориентация.
И двете насоки служат на изпълнителския дискурс, но от друга страна, дават
възможност на отделните музиканти да развиват свои собствени стратегии в
процеса на видео продуцирането. Върху такава аргументация докладът центрира
вниманието към музикант от първата група, изследвайки поведението му по време
на продуцирането на първото му видео и от гледна точка на понятията съвременност
и традиция. Централно място в анализа е отредено на взаимната игра между
неговите музикални и визуални представи спрямо традиционната фолклорна песен.
 
    
    To Top 
ROMA PARTICIPATION IN PRODUCING LOCAL POPULAR MUSIC 
  IN 
    BULGARIA TODAY: ETHNOMUSICOLOGICAL APPROACH 
  
    Rosemary Statelova 
    Institute of Art Studies - BAS, Bulgaria 
The Roma musical practice in Bulgaria is in most cases 
  craft activity for the production of a specific type of cultural-amusement 
  service. The population of the country uses it most frequently in the sphere 
  of everyday  and partly in the ritual festivity. In works of Bulgarian ethnomusicology
 there is information about the activities of Roma musicians in Bulgaria
during  the 19th century. During the 1990's there is a boom in the so called
ethnopop  music.The Roma participation in it is prominent. At the level of
metrorhythmics  this occurs through the predominance of the dance scheme
of kyuchek, while  at the level of the musical performance - through the
personal presence of  Gipsy singers (men and women), instrumentalists , orchestras,
leaders, authors  of music and texts, arrangers.The participation is shown
off in a demonstrative  way as Roma - a manifestation of the rising cultural
self-awareness of the  Gypsy population of the country during the period
of change, as well as successfull  market dimensions of the ethnopop activity.
Survey results show, however,  that the Roma participation in producing local
popular music does not meet  only positive attitude on behalf of the audience
in Bulgaria - the cultural  approachment between the basic population and
the Roma minority proceeds with difficulties. 
    
    To Top 
Високо и ниско, хубаво и лошо: естетически и исторически 
  фалшификации относно музиката в  Европа 
    Филип Таг 
    Институт за популярна музика, Ливърпул, Великобритания 
  
Интелектуалните и музикалните канони в сферата на изследванията 
  за популярна музика изглежда често функционират обратно на каноните, свързани 
  с конвенционалните подходи спрямо традиционната европейска художествена 
музика. Ако това не беше така, изследванията за популярна музика в този смисъл 
не биха били необходими, и обратно - ако не-идентифируеми естетики или практики
  съществуваха в популярната сфера, конвенционалното изследване на "класическата"
  музика би изгубило смисъл. Накратко, всяка сфера на музикалната практика
 и мисъл за музиката разчита на другата за същностното си собствено легитимиране.
  Единственият проблем при тази ситуация е, че нейната негативна взаимозависимост
  се основава на серия историчеси фалшификации. С други думи, откакто през
 последните няколко века конвенционалните музикални изследвания в Европа
и  Северна Америка формират една в редица отношения фалшива представа за
музикалните  практики на този континент, обърнатият негатив на тази представа
би бил също  точно толкова неточен. Намерението в този доклад е, първо, да
се идентифицират  някои от тези исторически фалшификации, намиращи израз
в широко поддържаните  представи за полярност между двете сфери, рефлектиращи
например в опозиции  като високо-ниско, хубаво-лошо. Второ, да се насочи
вниманието към въпроси  на медиирането (нотация-звукозапис), на подходите
(музикологически-социологически),  а също и към някои други широко разисквани
опозиции като ум-тяло, бяла-черна  музика и т. н. Трето, поставяйки под въпрос
валидността им, да се дискутират  историческите причини за тяхното конструиране
и да се предложат други критерии  в концептуализирането на разликите между
музикалните практики с надеждата  те да са по-малко неточни. 
    
    To Top 
ON THE MUSICAL COLLAGE AS AN APPROACH IN WORLD MUSIC 
  
    Ventsislav  Dimov 
    Darik Radio, Bulgaria 
The text is based on the "Balkan trace" in World Music 
  - the transformation of a local traditional music into building material 
 of the modern global music industry.The object of the research interest is
 the musical collage - a sound tissue formed of differently structured sound
 layers - as a formal means of expression and technique for structuring a
musical entity, and as a meaningful expression of the musical picture of the
world during the electronic age, according to the postmodern aesthetics. 
  
    Special attention is paid to basic concepts such as World 
  Music (with an emphasis on Bulgarian research interpretation) and "musical 
  collage". The latter is examined from several different angles: acoustic, 
  psychological, structural, and semantic.Emphasis is placed upon postmodernistic 
  collaging of local elements in global popular music.One can enter the kitchen 
  of the collage through syntactical musical analysis of the piece "Ederlezi" 
  by Goran Bregovich. 
    The cultural theory view on the musical collage under 
concideration  leads to the conclusion that the Bulgarian and the Balkan ethnic
building  material of global music collage has exotic character, highly appreciated
 in the rejecting enthnocentrism World Music. 
| General info | Administration | Departments | Libraries | Journals | Folklore Database | Links | 
    To Top       
                                                                         
                                               To:             BULGARIAN ACADEMIC MUSIC PORTAL